Over de werking van een remklauw in een Peugeot 206

remklauw peugeot 206

Een auto moet kunnen remmen. Zo voorkom je immers ongelukken. Het remsysteem is daarvoor zeer belangrijk. Een remklauw van een Peugeot 206 is daarom een van de belangrijkste onderdelen. En dat geldt niet alleen voor dit type auto. Het is voor elke auto een belangrijk onderdeel. Toch hebben veel mensen geen idee wat een remklauw is of hoe deze werkt.

autopartsonline

Het remsysteem van een auto

Het remsysteem bestaat uit veel onderdelen en het is zeer belangrijk in je auto. De remklauw is er slechts een deel van, maar wel een erg belangrijk deel. Het remsysteem zorgt ervoor dat de auto, wanneer deze in beweging is, tot stilstand kan worden gebracht. Je bedient de remmen van de auto door middel van het rempedaal. Bij de meeste auto’s zit de rem in het midden. Bij automaten zit deze aan de linker kant. Het afremmen van een auto is het omzetten van bewegingsenergie naar wrijving en vervolgens naar warmte. deze warmte kan zich ontwikkelen vanuit de remmen en bereikt hierbij een temperatuur van soms wel 600 graden. Het remsysteem is een hydraulisch systeem, oftewel een systeem dat gevuld is met vloeistof. 

Als je afremt

Wanneer je afremt door op het pedaal te drukken dan wordt er druk uitgeoefend op de hoofdremcilinder. Deze kracht wordt door middel van een vacuüm of hydraulische rembekrachtiging tot wel vier keer versterkt, tot deze een maximale druk bereikt van ongeveer 200 bar. dat wordt via de hydraulische leidingen en slangen doorgegeven aan de voor- en achterremmen. 

De remklauw 

De remklauw is dus maar een klein onderdeel van dit hele systeem. Klein is relatief, want het is wel heel belangrijk. Wanneer een auto afremt dan drukt de remklauw op de remblokken. De remblokken drukken vervolgens op de remschijf. Door die wrijving, remt de auto af. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *